Catalina Cortés Loyola

Catalina Cortés Loyola

Catalina Cortés Loyola

Investigador Docente
Laboratorio de Ideas / Taller de Título

Diseñadora

Pontificia Universidad Católica de Chile

Master of Science in Design

Arizona State University, EEUU

 

Docente Investigadora de la Facultad de Diseño de la Universidad del Desarrollo. Tiene estudios de pregrado en Escola Superior de Disseny ELISAVA (Barcelona / Spain) y obtuvo su título de Diseñadora con distinción máxima en la Pontificia Universidad Católica de Chile. Además es Master of Science in Design de Arizona State University (ASU) USA.

 Se ha adjudicado fondos internos y externos enfocados a fortalecer las relaciones internacionales de la Facutad de Diseño y profundizar el conocimiento en estrategias de enseñanza del diseño aplicadas a la educación. Ha investigado en las áreas de: El rol de la información en la elección de colegios: entrega de información concreta de resultados académicos a padres y sostenedores; Proceso de diseño y herramientas usadas por educadores en escuelas de laboratorio para el aprendizaje de lecto-escritura en Estados Unidos y Design Thinking aplicado a la educación escolar Chilena en colaboración con investigadores británicos.

 Su experiencia profesional incluye la evaluación de diseño editorial educativo en procesos de licitación de textos escolares como evaluadora para el Ministerio de Educación; el manejo de identidad corporativa para región Latinoamérica Sun Microsystems entre 2000 y 2005; Docencia en la Escuela de Diseño Universidad Católica de Chile entre 2006 y 2009 guiando proyectos de título y tesis de pregrado y TA instructor en Arizona State University entre 2010 y 2013.

 Sus áreas de interés consideran: Diseño Gráfico / comunicación Visual, Diseño editorial y de identidad.

Diseño de espacios y recursos educativos, Aprendizaje y cognición, Educación del diseño y vínculo entre diseño y educación.

 ……………………………….

Catalina is an Instructor and Researcher of the Design School at Universidad del Desarrollo.

Has undergraduate studies at Escola Superior de Disseny Elisava (Barcelona / Spain) and earned her degree as a designer with maximum distinction at the Pontificia UnIversidad Católica de Chile. In addition, she is an M.S in Design from Arizona State University (ASU), United States. Among her recognitions, she won the Honor Scholarship at the UC, Second place in the Prize Chile Design 2005 in the categories of publications and print and was nominated in 2013 for the Ed Pastor Award at Arizona State University.

Has been awarded internal and external funds focused on strengthening the international relations of the Design School and deepening the knowledge about design teaching strategies applied to education. Has investigated in the areas of: the role of information in the choice of schools: delivery of concrete information of academic results to parents and supporters; design processes and tools used by educators in laboratory schools of for the learning of reading and writing in the United States and Design Thinking applied to tChilean school education in collaboration with British researchers.

Her professional experience includes the assessment of educational editorial design in bidding processes of school texts as an evaluator for the Chilean Ministry of Education; the management of corporate identity for Region Latin America Sun Microsystems between 2000 and 2005; Teaching and guiding final projects and theses in the Design School of the Pontificia Universidad Católica de Chile between 2006 and 2009, and undergraduate TA instructor at Arizona State University between 2010 and 2013.

Her areas of interest consider: Graphic Design / visual communication, editorial design and identity. Design of spaces and educational resources, learning and cognition, education of design and the link between design and education.